Consumentenbond sleept KLM voor rechter: “voorwaarde is verboden”

Consumentenbond

Laatste update:

De Consumentenbond sleept de KLM voor de rechter. De bond is het niet eens met de no-showbepaling en onderhandelingen over het schrappen van de oneerlijke voorwaarden zijn op niets uitgelopen.

Wat is de no-showclausule?

De no-showclausule houdt in dat het hele ticket ongeldig is wanneer je bij één onderdeel niet komt opdagen. Het gaat hierbij dus om retourtickets of bijvoorbeeld tickets met verschillende delen. Het kan dus zijn dat je bijvoorbeeld door ziekte de heenreis niet op tijd kan maken maar wel gebruik wilt maken van de reeds betaalde retourticket. Hiervoor rekent KLM dan een extra bedrag wat enorm in de papieren kan lopen. De Consumentenbond wil deze praktijken nu nietig laten verklaren.

Consumentenbond

De Consumentenbond vindt het verschil tussen de mogelijkheden van de luchtvaartmaatschappijen en de verplichtingen van de klant scheef. Het ongebruikte vliegticket krijgt de klant niet terug en wordt door de maatschappij nogmaals verkocht.  KLM weigert de clausule uit de voorwaarden te schrappen waardoor de Consumentenbond nu alsnog naar de rechter stapt.

Rechtszaak

Zowel de KLM als de Consumentenbond staan niet alleen in deze zaak. Diverse vliegtuigmaatschappijen voelen op dit moment de druk van hun eigen landelijke consumentenbonden. Naast KLM worden op dit moment ook Emirates, Swiss, Qatar Airways, Air France, British Airways, Virgin en Singapore Airlines om dezelfde redenen ook door Europese organisaties aangepakt.

Ons advies is om voorlopig goed naar de voorwaarden te kijken als u een vliegticket koopt. Goedkope vliegtickets kunnen vaak niet gewijzigd worden en vervallen compleet als je een een deel van de tickets vanwege omstandigheden niet kunt gebruiken. Bij twijfelen is het verstandig om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*